اسب سرکش دلار رام شد/ برنامه‌ریزی برای جلوگیری از تلاطم‌های ارزی
نوشته شده توسط : alipour

قائم منزلت خزانه مرکزی ضمن انتقاد از بعضا تصمیمات مجلس، گفت: با آغاز رئیس تازه بانک مرکزی و اخذ مجوزهای لازم از سران قوا، ظرف مدت کوتاهی با مجموعه‌ای از اقدامات و سیاست‌های موثر، اسب سرکش دلار را رام کنیم اما با این وجود، کماکان نظام ارزی مرزوبوم نیازمند اصلاحات و اقدامات تکمیلی برای اجتناب از بروز تلاطم‌های ارزی در آتی می باشد .
به گزارش ایسنا، اکبر کمیجانی امروز (دوشنبه) در هشتمین جشنواره تجلیل از محققان و با ابلاغ اینکه اولیه محور موردنیاز پژوهش‌های حوزه مبلغی و بانکی، مهار نقدینگی و تورم است، گفت: به سبب مجموعه اقدامات انجام شده، پروسه شتابان نرخ تورم ماهانه متوقف گردیده و در حالا نزول است و که این کاهش ادامه‌دار باشد .

او افزود: به رغم این، وجود انباره نقدینگی که در حالا حاضر حدود ۱۷۵۰ هزار میلیارد تومان است، پتانیسل پیدایش فشارهای تورمی را دارد؛ لذا حتمی میباشد که در کانال‌های عرضه نقدینگی به جامعه، اصلاحات کلیدی انجام شود تا نقدینگی اضافه گردیده به کسب‌ و امور و بخش مولد اقتصاد سوق‌دهی شود .

قائم‌مقام خزانه مرکزی بیش تر کرد: همینطور از بعد تقاضای نقدینگی هم باید سازوکار جذب سپرده و نرخ‌های سود به نحوی باشد که با افزایش ماندگاری سپرده‌ها، از یک سو کانال بانکی توان پرداخت هزینه‌های جذب سپرده را داشته باشد و از سوی دیگر وام‌گیرندگان نیز بضاعت بازپرداخت فیض وام ها را داشته باشند .

 

 مرجع اخبار رسمی

پایگاه خبری و تحلیلی

 


نفد از بعضا تصمیمات مجلس
کمیجانی با انتقاد از برخی تصمیم‌ها در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: برخی تصمیم‌ها به تشویق خلاف کار و تنبیه منضبط سبب میشود که زمینه بند و تبصره ۱۶ ضابطه بودجه ۹۷ و تبصره ۳۵ قانون اصلاح میزان دارایی سال ۱۳۹۵ از این دست تصمیم‌ها بود .

وی محور دوم در زمینه‌ پژوهش‌های مورد نیاز نظام بانکی را بهبود سازوکار رئیس و عملیات نظام ارزی دانست و گفت: با مقدمه مدیر نو خزانه مرکزی و اخد مجوزهای اضطراری از سران قوا، همکاران ما توانسته‌اند ظرف مدت مقطع کوتاهی با مجموعه‌ای از اقدامات و سیاست‌های موثر، اسب سرکش دلار را رام نمایند و آن را طی یک مسیر کارشناسی شده به کانال‌های پایین‌تر سوق‌دهی کنند ولی با وجود گام‌های بزرگی که در این راستا برداشته گردیده است، کماکان نظام ارزی مرز و بوم تهی دست اصلاحات و اقدامات تکمیلی به مراد نگهداری ثبات بلندمدت بازار و اجتناب از پیدایش تلاطم‌های ارزی در آینده می باشد که به این منظور، چگونگی ایجاد و توسعه و گسترش ابزارهای کافی برای پوشش ریسک ارزی فعالان بخش حقیقی و واقعی اقتصاد و ارتقای سازوکاری ضروری برای تسهیل نقل و انتقال منابع ارزی از سوالاتی هست که می بایست پژوهش‌های ما برای تصمیم‌سازی درست در حوزه ارزی به آن پاسخ دهد .

قائم‌مقام خزانه مرکزی همچنین با تاکید بر اهمیت تصحیح نظام بانکی در پژوهش‌های انجام گردیده در حوزه پولی و بانکی تصریح کرد: محور سوم پژوهش‌های ما یحتاج نظام بانکی، بحث اصلاح نظام بانکی هست و همان‌گونه که بارها نیز تاکید گردیده است، تصحیح نظام بانکی در این عصر با جدیت پیگیری میشود .

کمیجانی افزود: وضعیت خاص ترازنامه بانک‌ها و مسائلی از پاراگراف بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، مطالبات غیرجاری، کاهش کیفیت دارایی‌ها و بنگاه‌داری بانک‌ها موضوعاتی می‌باشند که تداوم آن دیگر پذیرفتنی نمیباشد که در این ارتباط، تنظیم و ثبت نظام جامع حل و فصل مالی شرکت ها و بانک‌های مشکل‌دار، ارتقای نظام چک و پایش سلامت بانکی، اصلاح ساختار رئیس ریسک و اجرایی کردن اصول حاکمیت شرکتی در بانک‌ها محورهایی می‌باشند که دستاوردهای پژوهشی آن می‌تواند نقش بسزایی در برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی شیوه انجام روند تصحیح نظام بانکی داشته باشد .

وی خاطرنشان کرد: در عین هم اکنون با اعتنا به توسعه و گسترش پیمان‌های مبلغی دو جانبه و چندجانبه و تحریم‌های آمریکا لازم هست که دانشمندان راجع به بعد ها این پیمان‌ها، شرایط اقتصادی کشورها، چگونگی تسویه با آنان و . . . فعالیت‌هایی را انجام دهند .

قائم‌مقام خزانه مرکزی در ادامه تاکید کرد که واحدهای اجرایی و سیاست‌گذاری بانک‌ها بایستی رابطه خویش را با دانشگاه‌ها و پژوهش‌گران افزایش دهند، چراکه این تعامل سبب ساز می‌گردد تا سیاست‌گذاران و مدیران بانکی به شکل همیشگی داده ها خویش را از اصلاحات و تحولات نظام بانکی ارتقاء دهند .

تاکید
بر به کار گیری از پول ملی در تجارت

 

 مرجع اخبار رسمی

پایگاه خبری و تحلیلی

 


قائم منزلت بانک مرکزی بر به کارگیری از پول ملی دو مرزوبوم در رابطه ها تجاری به جای ایجاد پل رابط برای تسویه مالی تاکید کرد .

کمیجانی در حاشیه برگزاری مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر در حوزه پول و بانک، با اشاره به موقعیت منعقد پیمان‌های پولی دوجانبه، اظهار کرد: در سال‌های قبلی و به خصوص در ماه‌های اخیر، بر عملیاتی شدن توافق‌نامه‌ها و پیمان‌های پولی دوجانبه تاکید شد و بانک مرکزی نگاه دوباره‌ای به پیمان‌های پولی داشته و یکسری از کشورهایی که مبادلات تجاری خیر و خوبی با جمهوری اسلامی ایران دارند، با دقت به تمایل خودشان برای عهد مبلغی دوجانبه و مبتنی بر تسویه تجارت به اتکای پول‌های ملی خودشان می‌اندیشند .

او افزود: منعقد پیمان‌های مبلغی با بعضی از کشورها پیشرفت داشته و با بعضا عملیاتی شده، اما با بعضی‌ از کشورها تهیدست این است که حالت و برهه زمانی هر دو طرف مهیا باشد .

قائم‌مقام خزانه مرکزی در جواب به سوالی درباره ابراز رغبت روسیه برای اجرایی کردن پیمان‌های مبلغی با ایران، تصریح کرد: تمایل برای این مورد از سوی هر دو کشور وجود دارد، البته می بایست شرایط و محفظه آن مهیا شود، چراکه یکی از موضوعاتی که درباره پیمان‌های دوجانبه و یکسری جانبه مطرح است، موضوع تسویه در وقتی هست که سطح تجاری مثبت یا منفی باشد .

کمیجانی تاکید کرد: می بایست به دنبال راهکاری باشیم که به جای به کار گیری از پل رابط برای تسویه و کسری‌های تجاری، از پول ملی دو مرز و بوم به کارگیری کنیم .





:: برچسب‌ها: اخبار ایران و جهان ,
:: بازدید از این مطلب : 341
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 آذر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: